Kikkis Mikkola

Inhimmillisyyttä ja yhdenvertaisuutta Pohjois-Karjalan vammaiskyyteihin

  • Inhimmillisyyttä ja yhdenvertaisuutta Pohjois-Karjalan vammaiskyyteihin


Vammaispalveluiden piirissä oleva asiakas joutuu tilaamaan taksin kahta tuntia aiemmin kuin muut Pohjois-Karjalaiset. Tämä koskee niin työssä käymistä, asioiden hoitamista, yhteiskunnallista osallistumista kuin virkistäytymistäkin. Tällä kaksi vuotta vanhalla päätöksellä haetaan kyytien yhdistelyä eli kustannussäästöjä. Palveluiden piirissä on 2500 Pohjois-Karjalaista. Eräs vammaispalveluiden piirissä oleva ystäväni kertoi, ettei taksissa ole kertaakaan istunut kukaan toinen yhtä aikaa. Herääkin kysymys, syntyykö kustannussäästöjä?


Ko. palveluiden piirissä oleva ystäväni unohti kerran junamatkallaan tilata taksin kaksi tuntia ennen asemalle tuloaan. Kun hän sitten jo lähellä määränpäätä sai soitettua taksin, kyseltiin luurin päässä, voisiko ystäväni viettää aikaa parisen tuntia jossakin, vaikkapa kahvilassa. Kun ihminen on ko.palveluiden piirissä, ei jalka ehkä nouse, kahvilaan on liian monta askelta ja Herra Pakkasukkokin voi olla viheliäinen seuralainen, herää toinen kysymys: Onko käytäntö inhimmillinen ja yhdenvertaisuuteen pyrkivä?


Normaalisti taksin tarpeinen ihminen tilaa meno- ja paluukyytinsä hyvissä ajoin, olipa vammaispalveluiden piirissä tai ei. Ennakointikin on joskus mahdotonta. Herää kolmas kysymys: eikö käytäntöä voi purkaa tai kohtuullistaa?

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset