Kikkis Mikkola

Pienemmät ryhmät ja luokat, riittävästi henkilökuntaa ja paljon välittämistä

Eräs opettaja panosti luokkansa vuorovaikutukseen ja yhteisiin kohtaamisen hetkiin joka aamu ja kukaan ei lopulta kiusannut enää ketään. Luokka rakasti yhteisiä hetkiään. Täällä Pohjois-Karjalassa on eräs pieni koulu, jossa saatiin kiusaamiskyselyssä tulokseksi nolla. Molempia esimerkkejä yhdisti ryhmien pienuus ja välittämiseen motivoituneet opettajat, joilla oli kyky rakentaa yhteisöllisyyttä, jossa on hyvä olla.

Kiusaamista esiintyy niin kouluissa kuin päiväkodeissakin. Ongelmaan on pyritty puuttumaan kiusaamisen ehkäisyn suunnitelmilla, KIVA-kouluhankkeilla, positiivisella pedagogiikalla, Miniversolla jne. Hyvät työvälineet eivät tunnu yksin ratkaisevan ongelmia.

Kiusaaminen on ihmisyyden kääntöpuoli, joista poispääsemiseksi on ymmärrettävä mitä kiusaaminen on, miltä se tuntuu, kannustettava hyvyyteen ja rakentavaan puuttumiseen. Tähän tarvitaan aitoa kohtaamista ja vuorovaikutusta lapsen ja aikuisen välillä, välittämistä.

Pitäisikö panostaa suurten yksiköiden sijaan pienempiin päiväkoteihin ja kouluihin, pienempiin ryhmiin, riittävään määrään ammattilaisia ja avustajia sekä myönteiseen vuorovaikutukseen? Tämä maksaa, mutta halvemmaksi tulee rakentaa eheitä lapsia kuin korjata rikkimenneitä aikuisia.

Kikkis Mikkola
Päiväkodin johtaja ja muusikko
Joensuun valtuutettu
Eduskuntavaaliehdokas

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat